SEMPER
Artikel

Guld fra filmskatten: A Girl Walks Home Alone at Night

Du kender sikkert følelsen. Det er weekend. Du vil gerne se en god film. Men hvad skal du se? Frygt ikke – Peter Palmquist har svaret på, hvad du skal se! I denne serie sætter han spot på noget af alt det guld, filmskatten gemmer på: Det gamle, det glemte, det udenlandske, det helt magiske.

Af Peter Palmqvist Skjøtt Poulsen
Foto: Logan Pictures

Hvis genrebeskrivelsen “Iransk vampyr western” ikke pirrer din nysgerrighed, så ved jeg ikke, hvad vil. Det er nemlig præcis sådan Ana Lily Amirpour beskriver sin debutfilm, ‘A Girl Walks Home Alone At Night’ fra 2014. En film, som kanaliserer sin særdeles unikke og eklektiske blanding af inspirationer ud i et værk, som må siges at være helt enestående.

Med en film skudt i fyldig sort/hvid og med et fokus på musikbrug og billedside frem for historie ville det være nemt at beskylde Amirpour for at prioritere stil over substans. Ikke desto mindre emmer filmen af en besynderlig, dragende mystik, der både tryllebinder og fastholder dig i hvert sekund af dens spilletid.

Nordcaliforniens håbløse industrielle ørkenlandskab - en solid substitut for en vilkårlig forstad i Iran - danner rammen og er toneangivende for atmosfæren i den lille by “Bad City”, hvori vores fortælling udspiller sig. En by så udpint af undertrykkelse og desperation, at det faktum, at en kvindelig vampyr lusker omkring og slår beboerne ihjel, virker til at være det mindste af deres problemer.

Alt dette kombineret med elementer af film noir, western, klassisk gyser-mytologi samt en fascinerende sammensmeltning af vestlige og mellemøstlige sensibiliteter gør ‘A Girl Walks Home Alone At Night’ helt unik. En fortælling, som uden tvivl har sit udspring i Ana Lily Amirpours egen opvækst som amerikanskfødt iraner, hvor på hun på fornemmeste vis lader sin forkærlighed for vestlig popkultur sammensmelte med iranske traditioner og sædvaner. Der kan desuden læses meget ind i filmens potentielle tematikker om køn, undertrykkelse og kvindens rettigheder i det moderne Iran. Heldigvis er disse tematikker så vage, at publikums egen fantasi og evne til fortolkning kan komme i spil.

Alt i alt er ‘A Girl Walks Home Alone At Night’ en stilfuld, stemningsfuld og kompetent film, hvis genredefinition stikker lige så meget i øst og vest, som filmens skaber selv gør det. Den er sød og charmerende når den vil, men også brutal og nådesløs når den skal. Absolut en ener. Absolut seværdig. 

’A Girl Walks Home Tonight’ kan ses på Filmstriben eller lejes/købes på de fleste streamingtjenester.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få de seneste artikler direkte i din indbakke

S E M P E R M A G A S I N

Et magasin af Forlaget Semper

forlagetsemper.dk

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Forlaget Semper forbeholder sig alle rettigheder til indholdet.