Kort fortalt er vores nye segment, hvor vi med jævne mellemrum sender en lille smagsprøve på den seneste tids historier og kontroverser i den kristne verden, både i ind- og udland. SoMe diskussioner, KD-debatindlæg og preachers in sneakers — we got you covered.
Richard Dawkins blev et verdensberømt navn, da han som en af lederne af nyateismen tordnede mod religiøs tro i starten af det 21. århundrede. Hans bog ”The God Delusion” fra 2006 er blevet solgt i mere end 3 millioner eksemplarer. I bogen argumenterer Dawkins for det ateistiske livssyn overfor det religiøse, som han hævder fordrer fanatisme og har en grundlæggende negativ indflydelse på samfundet.
Derfor blev mange i den kristne verden da også chokeret, da Dawkins for nyligt udtalte følgende i et interview på den britiske radiostation LBC:
There’s probably no God. But if there is a God, I sure hope it’s the Christian one.
Igennem det pågældende interview taler Dawkins positivt om blandt andet salmer og kristne juletraditioner. Han beskriver tilmed sig selv som kulturkristen:
For example I would be sad if we lost our cathedrals and beautiful parish churches, so I count myself as a cultural Christian.
Disse citater vidner om en overraskende udvikling i relationen til kristendommen hos den højlydte kritiker. Som den amerikanske teologi Matt Smethurst kommenterer på X:
Richard Dawkins (2008): ”There’s probably no God. Now stop worrying and get on with your life.”
Richard Dawkins (2024): “There’s probably no God. But if there is a God, I sure hope it’s the Christian one.”
Flere indflydelsesrige stemmer i den evangelikale verden har meldt sig ind i debatten om, hvad der kan være årsagerne til Dawkins’ nye perspektiver. Flere opfatter det som et udtryk for det, teologen Gavin Ortlund bag den populære Youtube-kanal Truth Unites beskriver på følgende måde:
It's like Richard Dawkins has been sawing at a tree trunk for years without fully realizing what it means for the branch supporting him. You can't reject Christian doctrines and expect to retain its culture.
Er vi vidne til et nyt C.S. Lewis narrativ, der udspiller sig for øjnene af os med Richard Dawkins? Det vil kun tiden vise, men udviklingen i hans relation til den kristne Gud, som han har tordnet mod i så mange årtier, må siges at være bemærkelsesværdig.
Da Timothy Keller i 2011 udgav bogen ”Jesus the King” havde han nok næppe troet, at netop det udsagn her tretten år efter skulle knyttes sammen med antisemitiske og højrenationale bevægelser i USA, men her er vi altså.
Udsagnet #Christ is King har gennem den seneste tid skabt stor splittelse og diskussion på den amerikansk højrefløj på diverse sociale medier.
Det hele begyndte (ironisk nok på Palmesøndag), da den kendte kommentator Candace Owens forlod det konservative mediehus The Daily Wire. I forbindelse med den sag, og sidenhen, har hun brugt citatet #Christ is King. Mediehuset blev i sin tid grundlagt af den kendte jødisk ortodokse debattør Ben Shapiro. Splittelsen drejer sig om, hvorvidt Owens rettede udtrykket direkte imod ham.
Siden hen har flere spekuleret i om Owens’ brug af #Christ is King er antisemitisk, da hun samtidig i flere medier har udtalt sig kritisk overfor Israels handlinger (og støtten fra USA af dem) i krigen i Gaza.
Der er generelt en stigende grad af antisemitisme på dele af den amerikanske højrefløj i USA. Heriblandt stemmer, der betegner sig selv som kristne og bruger udsagnet ”Christ is King” som udtryk for en politisk dagsorden.
Derfor skriver Blake Callens, forfatter af bogen The Case against Christian Nationalism på X, at:
those using ”Christ is King”, are ”unknowingly advancing an obfuscatory narrative from white nationalists.
Derfor advarer flere amerikanske kristne i disse tider andre fra at bruge udtrykket ”Christ is King”, da de ikke kan se uden om de antisemitiske konnotationer, det er blevet flettet sammen med.
Men skal helt almindelige hr. og fru. amerikansk kristen nu stoppe med at bekende sig til Jesus som konge for at undgå at være antisemitiske?
Grundlæggeren af G3 ministries, en stor evangelikal konference og paraplyorganisation, Josh Buice, mener anderledes på X:
I’m promoting Christ. There are a multiplicity of blasphemous cult groups who use (misuse) the name of God (Yahweh) or the name of our Lord and Savior Jesus, but I don’t get up every morning to search for those abuses to see what I’m allowed to say about Jesus. Jesus is King of kings and Lord of lords.
Måske er denne aktuelle strid en god påmindelse til os alle om, at ord ikke bare høres af alle og enhver i overensstemmelse med deres leksikale betydning, men at vi hver især må være opmærksomme på, hvordan vores ord høres, også helt ’almindelige’ kristne udsagn som: ”Jesus er Konge”.
Jeg har længe været opmærksom på, at mange unge, danske kristne tager til Reading, California for at bruge tid på BSSM, Bethel School of Supernatural Ministries (og ja det lyder virkelig som moderne Hogwarts, sorry).
Bethel er en international supertanker med global indflydelse på lovsang og musik, hvilket også gør, at de er en af meget få kristne lovssangsbands, der med selvsikkerhed kan tillade sig at lancere en Europa turné med forventning om udsolgte scener.
Bethel Musics Europa turné lander i Aalborg den 22. juni og Aalborg Citykirke har lejet Aalborg Kongres og Kultur Center til lejligheden. Det vidner om Bethels store brandværdi. Meget få kirkelige arrangementer sælger sig selv for tiden. Så hvad sælger de?
Bethels teologi har sit udspring hos Bill Johnson, senior pastoren i Californien og skikkelser som Kris Valotoon, der står for en stor del af kirkens undervisning om Åndens virke i dag, men mit skøn ud fra mit kendskab til dem vil være, at få der kommer til sommer kan følge dem hele vejen teologisk. Men teologen her er måske for optaget af teologi lige nu (oh really?).
Bethel sælger nok i højere grad en attitude overfor Gud. En karismatisk livsstil. Et håb om livsforandrende møder med en levende Gud. Storslåede lovsangsoplevelser af fællesskab og samhørighed. Og dét sælger. Men er det kun et lovssangsband fra Californien, der kan mønstre det? En eftertanke blev det i hvert fald til for mig, da jeg blev inviteret til begivenheden.
Så god koncert til alle den 22. juni, måske denne lille tekst kan udfordre til nysgerrighed omkring, hvilken teologi ’Bethel-brandet’ tager med sig til Aalborg.
og få de seneste artikler direkte i din indbakke
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Forlaget Semper forbeholder sig alle rettigheder til indholdet.